Klacht over de woning

Wat kan ik doen als ik een klacht heb over mijn woning?

 

De huurdersvereniging heeft geen rol bij individuele klachten van bewoners over Vesteda. Wel wil de huurdersvereniging individuele bewoners helpen hoe te handelen bij een klacht over het onderhoud. Hiervoor heeft de huurdersvereniging een stappenplan ontwikkeld.

 

Stap 1

Controleer of Vesteda verantwoordelijk is

Heeft u last van een lekkage, een verstopte afvoer, vochtige ruimte of ernstige overlast van een andere huurder? Dan krijgt u als huurder niet het woongenot dat u mag verwachten. Er is dan een gebrek. Voor sommige gebreken is Vesteda verantwoordelijk, zie de brochure ‘Helder over Huren’ met daarin een lijst wie verantwoordelijk is voor welke onderhoudswerkzaamheden.

Of het door de Rijksoverheid opgestelde overzicht ‘Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder’.

 

Stap 2

Is Vesteda verantwoordelijk, meld het gebrek bij Vesteda

Meld het gebrek zo snel mogelijk bij Vesteda. Dat kan het makkelijkst via Mijn Vesteda, bel 088 457 16 56 of doe dit schriftelijk. Het Juridisch Loket heeft hiervoor een voorbeeldbrief opgesteld.

 

Meldt u het gebrek niet of te laat? Dan kunt u aansprakelijk zijn voor gevolgschade. Dit is de schade die ontstaat doordat een onderhoudsgebrek niet op tijd is gerepareerd.

 

Vesteda moet het gebrek repareren of oplossen. Gaat het om een spoedgeval bijvoorbeeld een lekkage? Dan moet Vesteda meestal snel een oplossing of noodvoorziening regelen. Als er geen spoed bij is, geef Vesteda dan in ieder geval 6 weken de tijd om het gebrek te repareren.

 

Stap 3

Vraag de Huurcommissie om huurverlaging

Doet Vesteda niets aan het gebrek en heeft u een kale huurprijs van meer dan € 879,66 per maand en maximaal € 1.165,81 (bedragen 2024)? Dan krijgt u misschien huurverlaging via de huurcommissie. U betaalt dan een lagere huur tot Vesteda het gebrek oplost.

 

De Huurcommissie kan maximaal 80% huurverlaging geven. U betaalt in dat geval 20% van uw huur. U moet uw oude huur blijven betalen tot de Huurcommissie een lagere huur vaststelt.

 

Huurt u een woning in de vrije sector? Dan krijgt u geen huurverlaging via de Huurcommissie. Maar u kunt wel naar de Huurcommissie voor advies gaan als dat in uw huurcontract staat. Of als u dat met uw verhuurder afspreekt.

 

Stap 4

Ga naar de rechter

Doet Vesteda nog steeds niets aan het gebrek? Dan kunt u naar de rechter gaan. U heeft hiervoor geen advocaat nodig. Het is echter wel verstandig om advies te vragen bij het Juridisch Loket, uw rechtsbijstandverzekering of een advocaat.

 

Voor een duidelijke animatie in meerdere talen, klik hier op Steffie.